Dincolo de dorința de a identifica câteva dintre stilurile practicate de îndrumătorii de lucrări academice sau metodico-științifice printre care, prin natura profesiei, mă număr și eu, aș vrea să dedic acest articol unei persoane dragi, a cărei recunoștință m-a copleșit. Venită dintr-o pornire sinceră, m-a atins în atâtea moduri încât nu aș putea să îi mulțumesc îndeajuns pentru împlinirea pe care am simțit-o, în primul rând ca om, apoi ca profesor.
Voi porni din postura de "îndrumat" pentru a explica mai bine ce m-a format ca "îndrumător" în stilul pe care îl
practic astăzi. Am avut modele care m-au inspirat și exemple de care m-am detașat complet. Mi-am dorit mereu să pot oferi celorlalți atât ceea ce am primit eu bun cât și ce mi-aș fi dorit să primesc.
Primele mele experiențe în redactarea unei lucrări de finalizare de studii mi-au fost de real folos, pentru că mi-am dat seama care este stilul de îndrumare/coordonare pe care nu îl voi putea adopta eu însămi. Adică stilul impersonal, distant, strict profesional, în care, atât timp cât mesajul transmis pe canalul de comunicare (lucrarea în sine) e în standarde, contactul între părțile implicate se face exclusiv de la creier la creier, cum spunea un profesor de-al meu. Aș putea spune că la fiecare ciclu – licență, masterat, doctorat – mi-as fi dorit să găsesc la coordonatorii mei ceva mai mult decât niște excelenți referenți de specialitate. Probabil le-am inspirat atâta încredere în capacitatea mea de a lucra în mod autodidact încât m-au lăsat să îmi organizez absolut totul de…capul meu și doar au validat rezultatele – propunere de plan, colectare de materiale bibliografice, eloborare lucrare capitol cu capitol și revizie finală. Pe de o parte, mi-a prins bine, pentru că m-au învățat să mă descurc singură și să fiu cât se poate de riguroasă…Pe de altă parte, mi-ar fi folosit o minimă îndrumare din partea lor, un cuvânt de încurajare că sunt pe drumul cel bun, să nu mai vorbim de ceva bibliografie, care a fost cea mai spinoasă problemă la acel moment și mi-ar fi scutit mult timp, bani și drumuri spre biblioteci mai dotate.
Primele mele experiențe în redactarea unei lucrări de finalizare de studii mi-au fost de real folos, pentru că mi-am dat seama care este stilul de îndrumare/coordonare pe care nu îl voi putea adopta eu însămi. Adică stilul impersonal, distant, strict profesional, în care, atât timp cât mesajul transmis pe canalul de comunicare (lucrarea în sine) e în standarde, contactul între părțile implicate se face exclusiv de la creier la creier, cum spunea un profesor de-al meu. Aș putea spune că la fiecare ciclu – licență, masterat, doctorat – mi-as fi dorit să găsesc la coordonatorii mei ceva mai mult decât niște excelenți referenți de specialitate. Probabil le-am inspirat atâta încredere în capacitatea mea de a lucra în mod autodidact încât m-au lăsat să îmi organizez absolut totul de…capul meu și doar au validat rezultatele – propunere de plan, colectare de materiale bibliografice, eloborare lucrare capitol cu capitol și revizie finală. Pe de o parte, mi-a prins bine, pentru că m-au învățat să mă descurc singură și să fiu cât se poate de riguroasă…Pe de altă parte, mi-ar fi folosit o minimă îndrumare din partea lor, un cuvânt de încurajare că sunt pe drumul cel bun, să nu mai vorbim de ceva bibliografie, care a fost cea mai spinoasă problemă la acel moment și mi-ar fi scutit mult timp, bani și drumuri spre biblioteci mai dotate.
Am avut totuși norocul ca, la
doctorat, înainte de depunerea tezei, să primesc acea îndrumare atentă, personalizată, motivațională de la unul din referenții lucrării care mă
susținuse și la înscrierea pe domeniul respectiv. A fost exact ce aveam nevoie,
într-un moment în care presiunea era prea puternică, mai ales că terminasem
lucrarea cu un an mai devreme de termen. După 3 ani în care știam de la
coordonatorul tezei doar că am trecut cu brio de la o etapă la alta la examene
și referate, am avut parte de o corectură la punct și virgulă, de sugestii cât
se poate de pertinente și aprecieri care să îmi dea curajul să mă prezint cu
acea lucrare la susținerea finală. E o persoană specială căreia îi voi fi
recunoscătoare toată viața pentru mentoratul de care am beneficiat.
Mai târziu, trecerea de la îndrumat
la îndrumător am făcut-o cumva gradat, pornind de la co-tutelă, ceea ce mi-a
permis să învăț, la rândul meu, cum se realizează un program de elaborare a
unei astfel de lucrări. De fapt, ce am învățat a fost doar partea tehnică,
pentru că stilul de relaționare cu candidatul/candidata l-am descoperit și
adaptat iar singură. Am acceptat abia după câțiva ani care e fișa postului de
coordonator. Acesta nu face planul, ci doar oferă sugestii pe baza propunerii
venite de la candidat după ce parcurge deja niște materiale și consultă modele,
nu procură bibliografia integral, ci doar oferă materiale disponibile, nu
rescrie părți întregi din lucrare ca să ajungă la standarde ci face comentarii
care să ghideze la rezolvarea neconformităților…

Am căutat, in schimb, o soluție mai puțin...invazivă, mai precis, am elaborat un ghid pentru redactarea lucrărilor la standarde academice la care au contribuit, prin capitole din lucrările lor, foști studenți și candidați pe care i-am îndrumat și care au acceptat să ofere exemple de bună practică. Mi-aș dori ca măcar candidații mei, prezenți sau viitori, să răsfoiască acest material, elaborat pentru a le ușura munca.
Până la urmă, care e stilul care mi
se potrivește ca îndrumător? Încerc, în măsura în care văd că am de a face cu persoane cărora le lipsește complet direcția (nu numai în cercetare)…să stabilesc o relație cu fiecare în
parte, bazată pe încredere în capacitatea mea de a-i îndruma spre valorificarea
potențialului lor, atât cât există. Contează atît de mult să știi că cineva
crede în tine și e dispus să manifeste respect și înțelegere față de tine. E
adevărat că bunăvoința mea și deschiderea spre a oferi tot ajutorul sunt cumva condiționate de respectarea unor termeni. Dacă fiecare își ține partea sa de
învoială, scriind o lucrare cinstită, în care sintaxa (modul de organizare) e
cea specific academică, dar stilul personalizat, pot conta pe mine că voi fi primul
lor susținător, indiferent că sunt sau nu în comisie. Dacă au nevoie de apreciere, de un reper de orientare, de
un zâmbet de încurajare să nu renunțe, e de ajuns să dea un semn și le vor primi. Altfel, când umblă cu
fofârlica (plagiat, minciuni care să acopere nerespectarea termenelor), dojana
e promptă și schimbăm foaia.

Amestecul de sentimente când ajungi să vezi
că cei pe care i-ai ghidat și-au atins scopul și, mai mult, să îi cunoști nu
doar în rolul de…îndrumat compensează tot efortul. Tuturor celor care au
acceptat să experimenteze rolul de “îndrumat“ cu mine, le mulțumesc că mă ajută
să îmi implinesc menirea de...“îndrumător“!