Stiluri de încuscrire

         Oricâte filme am vedea și istorisiri de-ale altora am citi despre câtă răbdare, diplomație și energie se consumă, cel mai adesea, ca să se pună de acord și să se împace toate părțile implicate într-o încuscrire, doar cine trece pe viu prin asta poate simți cu adevărat ce implică.

Cu ce zestre vine fiecare dintre însurăței, pe lângă cea genetică și materială? Cu câte o frumusețe de familie, mai mult sau mai puțin extinsă, care se simte datoare să se arate cât mai apărătoare de tradiții și bune purtări. Fiecare parte vine și cu stiluri de a forma noi relații de familie care pot fi armonioase sau...belicoase.

În familia tradițională, dominantă încă în țara noastră într-o proporție covârșitoare, atunci când odrasla e unică la părinți sau dintr-o familie mult prea atașată de fiecare pui pregătit de zbor, stilul e incendiar și are potențialul de dinamitare a relației în orice moment. Atunci când există diferențe între familii care par ireconciliabile pe motiv de confesiune religioasă, rasă, statut social, etc., poate avea alesul/aleasa și stea în frunte, că nici el/ea nici familia nu vor fi suficient de bune pentru cealaltă parte. Intrusul sau intrusa trebuie să se arate demn/ă de a face parte din familie sau va fi pur și simplu respins din start fără a i se acorda măcar șansa de a-l/o cunoaște. Dacă totuși candidatul/candidata la intrarea în familie are toate atributele unui partener de viață acceptabil, trebuie să depună toate eforturile să intre în grațiile tuturor rubedeniilor care au un cuvânt greu de spus în familie...de la bunici la părinți, frați, surori etc. Mai mult, trebuie să aibă grijă ca și viitorul soț/viitoarea soață să păstreze legăturile de familie strânse, să nu cumva să se simtă careva ignorat. Toți sunt mereu în alertă, că nu mai știu cum să (re)acționeze: ori vorbesc prea mult, ori prea puțin, ori dau semne că se cred ca la ei acasă, ori că abia așteaptă să o ia din loc...Întâlnirile dintre viitorii cuscri sunt adesea prilej de dueluri verbale, încrucișări de limbi tăioase, cu “pistoalele” (reproșurile) la vedere. Cum nimeni nu e dispus să facă vreo concesie celeilalte părți, nici măcar de dragul mirilor, se lasă cu ego-uri și orgolii rănite, declarații de război pe viață și tranșee bine delimitate pentru taberele inamice chiar și în timpul nunții, dacă se ajunge printr-o aliniere de astre, ca nunta să aibă loc. Dacă tinerii însurăței supraviețuiesc acestui război al nervilor, au șansa să își vadă de viața lor ținând la distanță unele de altele părțile beligerante, cel puțin până apar nepoții și cuscrii vor găsi un nou câmp de bătălie. Oricine a trecut prin asta, a simțit, în mod dureros, cum familia te poate ajuta dar și dărâma când ți-e lumea mai dragă.

Deși nu mai trăim (oficial) în Evul Mediu, căsătoriile aranjate de părinți există în toată lumea și mai mult în unele culturi decât în altele. În stilul impus și aranjat, dacă familiile hotărăsc chiar și de la nașterea copiilor că unii sunt meniți altora și fac aceste aranjamente acceptate de ambele părți, părerea tinerilor nu contează absolut deloc. Neșansa să te naști într-o astfel de familie este aceea de a nu-ți putea urma inima și de a ajunge captiv/ă într-un mariaj în care se presupune că pofta (dragostea) vine mâncând (trăind cu un om cu care ai sau nu ai ceva in comun). Dacă unul dintre tineri se îndrăgostește de altcineva și fuge de acasă înainte ca mariajul impus să aibă loc, ajunge să fie renegat de familie și să atragă o mare rușine asupra întregii familii. Dacă se căsătorește, în funcție de cât e de norocos, poate avea o viață bună sau una nefericită.

Există în familia modernă stilul tolerant și deschis spre orice aduce acasă puiul pregătit să își ia zborul din cuib, cu condiția ca alianța să fie una aducătoare de fericire (cel puțin aparentă) și foloase de ambele părți. Asta mai ales când părinții vor binele copilului și știu că riscă să îl îndepărteze/alieneze definitiv dacă nu îi respectă și acceptă alegerile. Întâlnirile între viitorii cuscri sunt cât se poate de civilizate, fără a încerca vreunii să se dea mai grozavi și mai importanți decât ceilalți, cu mese întinse și fețe luminate. Pentru tinerii care pornesc la drum împreună e cazul fericit, dacă într-adevăr această acceptare e una sinceră și nu devine sabotoare în cele mai importante momente ale căsniciei.

Când tinerii mai nonconformiști își iau viața în mâini suficient de devreme încât să fie independenți financiar și stabilesc niște limite foarte clare ale amestecarii familiei în viața lor, ei găsesc cele mai bune căi de a evita fricțiunile dintre familiile de ambele părți, mai ales când își unesc oficial destinele. Dacă într-o zi decid că vor să se căsătorească într-un cadru restrâns, fără tot fasonul unei nunți obișnuite, doar își invită părinții și frații/surorile în ultimul moment sau strecoară o ceremonie civilă sau religioasă, urmată de o petrecere intimă, într-o excursie sau o vacanță la care nimeni nu știa ce urmează să se întâmple. Din acel moment, modul în care vor relaționa viitorii cuscri e ultima lor grijă. Dacă vor să se întâlnească și să se înțeleagă, foarte bine, dacă nu vor să aibă de-a face unii cu alții iar e bine...ei își văd de-ale lor.

Oricare ar fi stilul adoptat de cuscri, înainte, în timpul sau după nuntă, cred că ar trebui să fie suficient de înțelepți încât să lase deoparte orgoliile, frustrările și sensibilitățile și să nu adauge mai mult stres și tensiune tinerilor care oricum se decid din ce în ce mai greu și mai târziu să își întemeieze o familie.